Nowy strój muzyczny - 256 / 432 Hz
Opracowując system dźwiękowy dla BasicC przy okazji wymyśliłem nowy strój muzyczny. Co to i po co... ?
Strój określa jakie częstotliwości mają poszczególne dźwięki gamy. Początkowo chodziło o wymyślenie prostego sposobu na wyliczenie tych częstotliwości. Najpopularniejszy strój to tzw. system równomiernie temperowany, w którym stosunek częstotliwości dwóch kolejnych dźwięków wynosi gdyż system ten zakłada podział oktawy na 12 części w postępie geometrycznym. Może nie jest to specjalnie skomplikowane, ale jednak... Częstotliwość dźwięku A określona została na 440 Hz. Jednocześnie krążą teorie spiskowe, że system ten został narzucony przez złych ludzi, a lepsze właściwości ma muzyka oparta na stroju A=432 Hz. Podkreślić tu należy, że częstotliwość wyjściowa nie jest jedynym, co różni te stroje, o czym większość zapomina. W prawdziwym stroju 432 stosunek sąsiednich dźwięków nie jest stały. Jest on zwany strojem pitagorejskim, a w polskiej Wikipedii strojem naturalnym. Sposób obliczania w nim częstotliwości pokazuje rysunek:
Trzeba przyznać, że frapujące jest, jak liczby te pasują do częstotliwości dźwięków gamy. Spodobało mi się też, że dźwięk C = 256 Hz, jest to tzw. częstotliwość naukowa będąca potęgą 2.
Rysunek pochodzi z artykułu:
https://www.roelhollander.eu/en/432-tuning/most-harmonic-numbers/
Więc przez zwykłe obniżenie częstotliwości utworu granego w stroju 440 Hz nie otrzymamy utworu w prawdziwej skali 432, jak wielu sugeruje.
Są też inne stroje, np. "Just Scale" (zwany "strojem harmonicznym" lub "Helmholtz's scale"), gdzie stosunki są liczbami wymiernymi. Wszystkie te stroje mają różne wady, których chyba nie ma mój strój, będę go nazywał ROSY. Jeśli ktoś znajdzie jakieś jego wady - proszę dać mi znać. Jest on jakby złożeniem strojów, które wymieniłem, zawiera obie "magiczne" częstotliwości: 256 i 432 Hz.
Poniżej częstotliwości dźwięków w różnych strojach:
Note | Just Scale | Equal Temperament |
432 | ROSY |
C4 | 256 | 256 | 256 | 256 |
C4# | 266,675228375951 | 271,215380499178 | 273 | 272 |
D4 | 287,996330696021 | 287,340748385124 | 288 | 288 |
E4b | 307,203913924244 | 304,4348125215 | 307 | 304 |
E4 | 319,992661392042 | 322,536712150747 | 324 | 320 |
F4 | 341,323548522723 | 341,714940947139 | 346 | 336 |
F4# | 360,002751977984 | 362,028207774338 | 364 | 360 |
G4 | 383,995107594695 | 383,564575927837 | 384 | 384 |
A4b | 409,592172151512 | 406,363184650078 | 410 | 408 |
A4 | 426,666666666667 | 430,531666857776 | 432 | 432 |
B4b | 460,796086075756 | 456,128731414593 | 461 | 456 |
B4 | 479,993884493369 | 483,252226426633 | 486 | 480 |
C5 | 511,99021518939 | 511,99021518939 | 512 | 512 |
W moim stroju oktawa jest podzielona na 2 części: dźwięki 1-6, gdzie odstęp między dźwiękami wynosi równo 16 Hz (1 Hz w najniższej oktawie), i dźwięki 6-12, gdzie odstęp wynosi 24 Hz (1.5 Hz).
Więcej informacji oraz przykłady dźwiękowe na filmie:
Komentarze
Prześlij komentarz