Nowy strój muzyczny - 256 / 432 Hz

Opracowując system dźwiękowy dla BasicC przy okazji wymyśliłem nowy strój muzyczny. Co to i po co... ?
Strój określa jakie częstotliwości mają poszczególne dźwięki gamy. Początkowo chodziło o wymyślenie prostego sposobu na wyliczenie tych częstotliwości. Najpopularniejszy strój to tzw. system równomiernie temperowany, w którym stosunek częstotliwości dwóch kolejnych dźwięków wynosi gdyż system ten zakłada podział oktawy na 12 części w postępie geometrycznym. Może nie jest to specjalnie skomplikowane, ale jednak... Częstotliwość dźwięku A określona została na 440 Hz. Jednocześnie krążą teorie spiskowe, że system ten został narzucony przez złych ludzi, a lepsze właściwości ma muzyka oparta na stroju A=432 Hz. Podkreślić tu należy, że częstotliwość wyjściowa nie jest jedynym, co różni te stroje, o czym większość zapomina. W prawdziwym stroju 432 stosunek sąsiednich dźwięków nie jest stały. Jest on zwany strojem pitagorejskim, a w polskiej Wikipedii strojem naturalnym. Sposób obliczania w nim częstotliwości pokazuje rysunek:




Trzeba przyznać, że frapujące jest, jak liczby te pasują do częstotliwości dźwięków gamy. Spodobało mi się też, że dźwięk C = 256 Hz, jest to tzw. częstotliwość naukowa będąca potęgą 2.
Rysunek pochodzi z artykułu:
https://www.roelhollander.eu/en/432-tuning/most-harmonic-numbers/

Więc przez zwykłe obniżenie częstotliwości utworu granego w stroju 440 Hz nie otrzymamy utworu w prawdziwej skali 432, jak wielu sugeruje.

Są też inne stroje, np. "Just Scale" (zwany "strojem harmonicznym" lub "Helmholtz's scale"), gdzie stosunki są liczbami wymiernymi. Wszystkie te stroje mają różne wady, których chyba nie ma mój strój, będę go nazywał ROSY. Jeśli ktoś znajdzie jakieś jego wady - proszę dać mi znać. Jest on jakby złożeniem strojów, które wymieniłem, zawiera obie "magiczne" częstotliwości: 256 i 432 Hz.

Poniżej częstotliwości dźwięków w różnych strojach:

Note Just Scale Equal
Temperament
432 ROSY
C4 256 256 256 256
C4# 266,675228375951 271,215380499178 273 272
D4 287,996330696021 287,340748385124 288 288
E4b 307,203913924244 304,4348125215 307 304
E4 319,992661392042 322,536712150747 324 320
F4 341,323548522723 341,714940947139 346 336
F4# 360,002751977984 362,028207774338 364 360
G4 383,995107594695 383,564575927837 384 384
A4b 409,592172151512 406,363184650078 410 408
A4 426,666666666667 430,531666857776 432 432
B4b 460,796086075756 456,128731414593 461 456
B4 479,993884493369 483,252226426633 486 480
C5 511,99021518939 511,99021518939 512 512


W moim stroju oktawa jest podzielona na 2 części: dźwięki 1-6, gdzie odstęp między dźwiękami wynosi równo 16 Hz (1 Hz w najniższej oktawie), i dźwięki 6-12, gdzie odstęp wynosi 24 Hz (1.5 Hz).

Więcej informacji oraz przykłady dźwiękowe na filmie:


 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

ODERWANIE KSIĘŻYCA C.D. - teoria względności Einsteina

Kurs programowania gier w RC Basic.

ODERWANIE KSIĘŻYCA